Från trädgården

kålrabbi

kålrabbi

Kålrabbi är en ny invånare i min trädgård. Rabbi kommer ur ordet för rova. Men kålrot hette ju redan en annan variant. Det blev mycket rensa i perennrabatten annars igår. Vad ska jag göra med min blomgård? Men såna där soliga dagar, när man bara kan få vara, göra det som kallar på uppmärksamhet, titta på fjärilar och alla färger – och den blåa blåa himlen – då känns det ”enough” ändå med allt, bara bra.

dimdroppar på kålrabbiblad

dimdroppar på kålrabbiblad

Krypa runt på knäna och se på mikrovärlden. Gissa om jag längtar efter ett makroobjektiv? Ska bli. Såna här dagar och stunder ger mening åt allt allt slit och släp och tvivlens tankar om att man kanske inte mäktar med detta. Ett år var jag utan köksväxter, lovade mig själv att aldrig mer; detta att hela sensommar / höst kunna gå ut och plocka middan, det är bara så fantastiskt.

Om maria åkerblom

Fotograf mm
Det här inlägget postades i sv/v, Växter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

