Alla dessa mappar…..

brevlådor090920Håller på att installera ett nytt operativsystem i datorn, har hållt på heeeeeeela dan – det gick inte! Så nu ska de skicka en ny skiva….Men, lyckades hitta mina bilder i (nya) externdisken, phu, iallafall. Men hur ska jag redigera dom nu? Skulle behöva ett gott råd för ett arkiveringssystem av bilder som passar Mac. Kör iphoto för det funkar, men har en känsla av att det är svårhanterligt när det börjar bli mycket bilder.

Bilden är från Stjärnsund en septemberdag i år.

Om maria åkerblom

Fotograf mm
Det här inlägget postades i Lite annat. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Alla dessa mappar…..

  1. Mathias skriver:

    Hej Maria hur är allt?
    Jag tycker du ska dumpa iphoto och skaffa ett annat program. Arkivera tycker jag du ska göra i ett mappsystem som döps efter datum och innehåll tex.

    Bilder-2009-Blombilder-090909 blommor i säffle.
    Här är Bilder huvudmapp och blombilder undermapp och 090909 undermapp i blombilder.

    Du kan också bara ha en mapp för året t ex 2009 där du stoppar in allt du gör under året och döper dem till datum och innehåll.

    Sen använder du något av visningsprogrammen för att titta på dessa bilder. Programmen kommer ge dig snabb åtkomst till alla mappar genom att du kan bläddra bland dem direkt i programmet.

    Några mer avancerade:
    Kan du fixa t ex adobe bridge (det kommer tillsammans med photoshop) eller Aperture http://www.apple.com/se/aperture/ eller Lightroom http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/

    Jag använder Adobe bridge och tycker det är kanon, har begränsad erfarenhet av de andra två men de är garanterat bra

    Annars hittade jag dessa som är gratis.

    http://www.xnview.com/en/download.html

    Eller detta, http://wakaba.c3.cx/s/apps/xee.html

    Eller detta, http://www.hexcat.com/viewit/

    Har inte testat dem själv men kan vara värt att prova

    • maria åkerblom skriver:

      Hej Mathias, tack jättejättemycket för din långa innehållsrika svar. Hade nåt som också hette Adobe Bridge, hade hört att det skulle vara så bra, men jag lyckades aldrig begripa det. Och nu är det borta för jag var tvungen att rensa hela datorn, och eftersom jag aldrig använde det, slängde jag det !!!! Typiskt. Med lite intro hade jag kanske kommit in i det?
      Blir så förvirrad…alltså, har du ett arkiveringsprogram, och ett visningsprogram? Det är det där som är knepigt. Fa arkiveringen nu i 1:a hand för mig. Frågade Malin H förut och hon rekommenderade ”ABDCee” eller nåt liknande. Det såg logiskt ut och verkade vettigt. Vet du nåt om det? Vill att bilderna ”åker in i datumordning” på nåt sätt. Tror jag. Vet inget annat sätt. Att namnge varenda bild verkar drygt och tidsödande. (Lightroom?)
      Lite snopet också att jag precis köpt (dyyrt) uppgradering för iphoto….suck. Men jag ska ta en ordentlig titt och funderare på alla tips och länkar du har gett. Men det känns läskigt att ladda ner program som man inte vet hur det kommer att funka. Körde i början av mitt digitala liv ett program från Nikon, och det är och blev ett elände, nu sitter massor av bilder gisslan där; får inte ut dom ur programmet. Efter det blev det trygga iphoto. Varför tycker du att jag ska skrota det?
      Tack igen så mycket Mathias : ) Vi hörs

      • Mathias skriver:

        Mitt arkiveringssystem görs inte utifrån något program. Ska försöka förklara hur jag gör kort:
        Jag lägger in bilder som jag tagit i mappar döpta med det datum som de är tagna. Sen använder jag ett program som är inbakat i Bridge som heter photo downloader när jag hämtar in bilderna. Där lägger jag in grundläggande information i bilderna, t ex motiv, namn på personer, datum mm. Här kan man också välja att döpa om filerna när man lägger in dem. T ex att döpa dem till datum, plus ett unikt nummer. Det är dock inget måste att använda just bridge. Det viktigaste är att bygga upp ett ordentligt mappsystem. Då blir man inte beroende av att alltid ha ett program tillhands. Mappsystemet kan se ut som man vill men jag tycker att det är bra att dela in det i år. Kanske också under år skapa mappar för exemelvis motiv eller månad.
        Jag tycker möjligheterna i Iphoto är för små och användargränssnittet för dåligt.
        I t ex Bridge finns större möjligheter att betygsätta bilder, lägga in bildinformation som nyckelord mm. Samt att processen att titta på och välja bilder blir bättre. Plus att inhämtningen av bilder blir bra i coh med att du lägger till metadata (bildinformation) och kan döpa dem direkt. Också att hoppa mellan mappar är smidigt. Det är allt i ett, och det är samma failj som photoshop.

      • maria åkerblom skriver:

        Du r en riddare och gentleman Mathias, tack igen : ) Det tar vl ett tag fr mig att smlta allt det hr…men en sak undrar jag srskilt ver: nr du lagt in bilder i en mapp – var lgger du mappen? Ligger allt p skrivbordet? Har du inget som helst ”system” eller ”vara” fr var du frvarar bilderna? Big mystery : ) for me Varmt maria

  2. Mathias skriver:

    Nej jag lägger inga mappar på skrivbordet. Just nu har jag alla bilder i den mapp som heter bilder. I den skapar jag alla undermappar (t ex en mapp som heter Sundsvalls Tidning och i den skapar jag undermappar efter år och i år mapparna skapar jag mappar som heter datum och innehål. Andra mappar kanske heter fritid eller natur eller namnet på något projekt jag jobabr med). Det blir lite rörigt att förklara men det viktigaste tycker jag är att systemet byggs så att det passar DIG. Jag gillar att bygga det efter år och innehåll.

    Jag mailar en bild på mitt system. Även om detta bara är en liten del av det. Den riktiga uppbyggnanden finns inte på datorn utan på backup diskarna. Men det är ungefär så här diskarna ser ut också fast lite mer utbyggt.

    Ett annat sätt är att dela upp hårdisken i en ”arkiv” del och en ”system” del. I arkiv delen har du alla dokument och bilder. I systemdelen har du alla program och sådant. Kan inte riktigt förklara hur detta görs. Har inte gjort det själv än, men har tänkt att göra det, återkommer då.

  3. carin forssell skriver:

    Oj, oj, fantastiskt. Detta kan jag också ha nytta av Mattias. Jag är ganska uppgiven pga att jag inte fixar att få ordning eller att hantera bilder i dator. Jag är imponerad av er allihop, Maria, dina fina bilder med tankar kring….mattias och Perttis projektoch Mattias, Helenes foto… Själv står jag och stampar på samma fläck..

Kommentera

