Vargparet

Nu bankar hjärtat hårt…nu måste jag säga nåt…

Nu är det i mina egna marker det sker, nu känner jag mig ännu mer berörd. Alltså: de har fällt två vargar här i Gävleborg. Av denna ”seriösa” jägarkår som haft mycket god tid på sig att förbereda denna gärning – väljer man (man kan inte vänta sig annat om det finns kunskap?) att skjuta alfaparet, ett livskraftigt duktigt friskt föräldrapar till 4-6 valpar på 8 mån! Man skjuter båda föräldrarna. Hade man inget upplägg om hur den här jakten, som de ivrat för så länge skulle ske? Vem som helst begriper ju att valpar på 8 mån inte är i närheten av att vara fullärda. De hade behövt båda sina föräldrar vintern ut (och vice versa naturligtvis, men nu var det ju ”laglig” jakt ) Jakten var ju för att eliminera deras problem med vargen. Nu blir det ju ur askan i elden med vargar som inte lärt sig att vara vargar fullt ut. Det kan bli jätteproblem med tamboskap osv mm. Var det planerat? För att det ska bli ännu värre problem,  så de får skjuta ännu fler?

Har känt lite jaktfolk, och trots att jag inte alls är för jakt för egen del, har jag ändå upplevt att det funnits ett stort mått av respekt för djuren hos dem – men nu, det här – är så lågt att min respekt för dem är helt borta.

Och varför, Naturvårdsverket – var det inga restriktioner och tilldelningar som vid älgjakt; att x antal kor, kalv tjur får fällas? Preciserat.

Bara ett klartecken att; Skjut hur ni vill!

Det är fullständigt …. Jaktkåren har visat sig icke mogna ansvaret, och Naturvårdsverk och politiker…

/// Det är – 27 grader kallt här i Hälsingland just nu, säkert kallare inåt vargreviret – vill du med mig skicka en stödjande tanke och känsla till de förvirrade unga vargvalparna – ni ska klara er, vi tänker på er, vi älskar er, vi respekterar er, vi behöver er. ///

Bilden är från i November,min hund Nova tittar ut över Ljusandalen från Mörkbergets topp.

Om maria åkerblom

Fotograf mm
Det här inlägget postades i Djur. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vargparet

  1. Terje Hellesø skriver:

    Jag behöver inte säga något… Orden har tagit slut!

  2. Jag gråter.
    Jag håller med Terje, orden har tagit slut.
    Varken Terje eller jag brukar ha problem med att orden tar slut, men det finns inte mycket att säga som kan förmedla vad jag känner.

    Jag låter tårarana rinna och hoppas på valparnas överlevnad. Tragiskt, men mer kan jag inte göra, och det river i hjärtat på mig!

  3. maria åkerblom skriver:

    Tack kära vänner, för att ni bara finns, och tittat in. Det finns en liten bok som heter ”Djurens språk”, jag citerar här vad det står om ”varg” – de orden får tala nu.

    Vargens visdom är enkel, ”det du ger får du tillbaka”. T ex väljer du utifrån rädsla, då kommer rädsla tillbaka, väljer du utifrån kärlek, då kommer kärlek tillbaka, väljer du att döma andra, då dömer andra dig, väljer du att hjälpa, då får du hjälp av andra. Här gäller det att vara den vise man eller visa kvinna du i grunden är och praktisera medicinhjulets visdom till fullo.
    av Solöga

  4. Mariell skriver:

    Det kan inte sägas/ skrivas bättre.
    Mer klockrent än så blir det inte!

    Mariell

Kommentera

