Hej, mitt Vinterland.

Min mamma älskade vintern. Hon lärde mig att älska fjällen, vidderna, låånga skidturer och snö. Den dagen hon jordfästes, mitten av December för många år sen, var det en sån osannolikt vacker vinterdag, att jag mitt i min förvirring bara måste släppa fram tanken att hon var närvarande på något sätt; och sången ”Hej mitt Vinterland, nu är jag här” ringde inom mig. Någon gång på 1960-talet åkte vi in från förorten till Stockholms city, Svala & Söderlund; den mest välförsedda skivbutiken i stan på den tiden – enbart för att köpa den skivan!

Den här vintern har det varit många tillfällen då jag tänkt; ‘Det här Mamma, skulle du ha gillat’ . Och faktiskt har jag upplevt att hon delat upplevelsen och glädjen över att vara i Vinterlandet med mig. : )

Bilden från häromdagen, Sanna, Jorden.

Om maria åkerblom

Fotograf mm
Det här inlägget postades i Familj, Fotografi, Himlen, Poetiska bilder, sv/v. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hej, mitt Vinterland.

  1. kajakrille skriver:

    Vad fint du har skrivit om din mamma!

Kommentera

