Minnen – på västerbottniska

Apropå minnen, förra inlägget. ”Minnen” heter Torgny Lindgrens nya bok. Citerar några partier ur en intervju i DN om den. (2/10-10)

”…I boken påstår han tom att våra tankar och minnen är hallucinationer.

Finns det inte en skillnad mellan minnen och hallucinationer? (Frågar intervjuaren)

– Det är olika delar av hjärnan som aktiveras, men i grunden är alltsammans tankar fast med olika kvaliteter. // Vi tillmäter minnen alltför stort källvärde.  // (Om att leva i Västerbotten)… -Man var tvungen att vara kärv och betvinga omständigheterna. hade man förfallit till känslosamhet hade man gått under. Och hade jag levt ut alla mina känslor hade jag inte orkat genomföra mitt liv.

Vad gjorde du av de där känslorna då?

-Säg det . Ingen aning.

Han visar på ett vackert hängskåp som morfadern gjort-

-De var professionella. Måste kunna allt. Då kunde man inte ägna sig åt något jävla känsloliv. Det fick de sköta i Stockholm. Ändå var det mycket värme, ömhet och omtanke i min barndom.

////

Jepp, så talar en svensk man från Norrland, tillika Akademiledamot. Känslor – de ska man bara bunta ihop och slå ihjäl, inget tjafs här inte.                 ;)

Tillägg; alltså jag tycker det är fantastiskt och beundransvärt att kunna ta befälet på sin egen känsloskuta, att inte vara i känslostormars grepp, det är det jag jobbar och tränar på själv, hela tiden. Men, jag tror också att det är jättesuperviktigt att kunna välja att lyssna och utforska känslor, det kräver också ett sjusärdeles mod.

Bilden, en spegling från älvstranden häromdagen, när jag gick i mina minnen.

Om maria åkerblom

Fotograf mm
Det här inlägget postades i Citat, Fotografi, Landskap, sv/v, Träd, Vatten. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Minnen – på västerbottniska

  1. Katarina skriver:

    Torgny Lindgren är en av mina absoluta favoritförfattare. Tack för att du postade det här inlägget. Så tänkvärt. Vackra bilder som vanligt.

  2. maria åkerblom skriver:

    Nu fick jag inspiration att läsa något av honom, har faktiskt inte gjort det, än. Tack för dina fina ord.

Kommentera

